Annonce
Byudvikling

Lynetteholm: Anne og Lone har fælles udsigt, men de ser noget forskelligt

Lone Johnsen fra Stop Lynetteholm (tv) møder Anne Skovbroe, By & Havn, i containertårnet på Oceankaj med udsigt til vand, hvor Lynetteholm skal anlægges. Foto: Thomas Frederiksen
Lone Johnsen fra Stop Lynetteholm møder Anne Skovbro fra By & Havn, der skal føre Lynetteholm ud i livet. De er langt fra enige om processen, der skal føre til halvøen ud for København.

Det er en stille og solrig, omend blæsende, formiddag ved krydstogtterminalen på Oceankaj, hvor der næsten ikke er nogen mennesker. Ganske symbolsk kan man se jordopfyldning længere ude på Nordhavn.

Foran krydstogtsterminalen ligger vandet, hvor halvøen Lynetteholm planlægges. Vi har sat Anne Skovbro og Lone Johnsen stævne. Anne Skovbro er direktør for By & Havn, der som bygherre skal føre Lynetteholm ud i livet, og Lone Johnsen er talsperson for Stop Lynetteholm.

Det ser særdeles forskelligt for etableringen af denne halvø mellem Refshaleøen og Nordhavn. De har begge taget trapperne op i containertårnet med god udsigt både over Nordhavn og Øresund.

Annonce

- Det er en demokratisk skandale, den måde som Lynetteholm er vedtaget på, siger Lone Johnsen, der mener, at det er gået alt for stærkt med at vedtage projektet, som hun ikke mener, at der har været ordentlig offentlighed og debat om.

- Kan det være rigtigt, at fire politikere møder op på et pressemøde og har et fem siders principaftale, og så ruller rouletten derfra? De fik flertal i folketinget for det og så tilsluttede Borgerrepræsentationen sig det, uden at kende de miljømæssige konsekvenser og økonomien i det, siger hun og peger på, at der i november i fjor kom en VVM-redegørelse, og derefter var der en høringsperiode på et par måneder.

Alle var enige

Hun peger på, at det er en langt kortere tidshorisont end andre gigantiske projekter, der forandrer landskabet og infrastrukturen. Og med de fire politikere til et pressemøde henviser hun til da daværende statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) i efteråret 2018 præsenterede Lynetteholm sammen med daværende overborgmester Frank Jensen (S) flankeret af Ole Birk Olesen (LA) og Rasmus Jarlov (K), der dengang var ministre i den borgerlige regering.

Jeg har hørt transportministeren sige, at det kan være, at der kun skal gå får, samtidig nævner politiske partier, at de går ind for billige boliger. Det vil være underligt at lave en kæmpe ø, uden den bliver beboet.

Lone Johnsen, talsperson, Stop Lynetteholm

Anne Skovbro påpeger derimod, at der både har været høring og indledende faser helt efter bogen. Selvom projektet Lynetteholm først blev nævnt ved ord i 2018, fremhæver hun, at borgerrepræsentationen i juni 2017 i enighed vedtog at undersøge mulighederne for at placere overskudsjord på søterritoriet ved Stubben i Nordhavn og mellem Lynetten og Nordhavn evt. i sammenhæng med stormflodssikring.

- Det er en grundlæggende præmis. Der har været forudgående analyser fra Borgerrepræsentationen om, hvad vi gør med overskydende jord i København. Kommunen skulle finde en løsning, man kan ikke bare eksportere jorden. Det var alle partier enige  om. Her pegede teknik- og miljøudvalget på, at det blandt andet kan deponeres her, siger hun fra containertårnet og peger ud i vandet ud for Oceankaj.

Annonce

Væk fra Trekroner

Anne Skovbro fremhæver, at By & Havn ændrede projektet efter et workshopforløb, hvor arkitekter og andre eksperter havde indvendinger, blandt andet kom Lynetteholm længere væk fra Trekroner.

Derefter kom foroffentlighedsfasen, hvor blandt andet 250 mennesker deltog i et borgermøde i en af containerterminalerne i Nordhavn i 2019, og By & Havn deltog derefter i flere borgermøder i byen, både fysisk og digitalt i 2020 og 2021.

Anne Skovbro peger på, at andre ting blev ændret i den fase, blandt andet kørselsforhold fra Margretheholmen. Her var VVM-redegørelsen i høring i to og en halv måned i 2020/21, og der kom 900 høringssvar.

- Der er et massivt ønske om at give det bedre tid, hvorfor sjaske det igennem? Hvorfor så kort høringsfrist på et så stort projekt? Borgerne er sat ud på et sidespor, på trods af det nærmest foregik i en coronatid, skulle det gå så stærkt, siger Lone Johnsen.

- Jeg anerkender ikke den præmis, og jeg anerkender grundlæggende ikke, at det var en lukket proces. Alle kunne komme med input, og vi har deltaget i flere borgermøder, end vi var forpligtiget til. Vi lavede en følgegruppe og er i dialog med lokaludvalgene, svarer Anne Skovbro.

Annonce

Kinderæg med kystsikring

Udover hastigheden er Lone Johnsen og andre kritikere af Lynetteholm modstandere af, at de ikke får hele projektet præsenteret på en gang.

Da politikerne med Lars Løkke Rasmussen og Frank Jensen i spidsen præsenterede Lynetteholm i 2018 var det som et 'Kinderæg' med både kystsikring, byudvikling samt metro og en havnetunnel eller en østlig ringvej, en vejforbindelse som er blevet drøftet i årtier.

Men da der var høring om Lynetteholm for et års tid siden, hvilket senere endte med en en beslutning, var det kun kystsikringen, man skulle tage stilling til.

-  Jeg har hørt transportministeren sige, at det kan være, at der kun skal gå får, samtidig nævner politiske partier, at de går ind for billige boliger. Det vil være underligt at lave en kæmpe ø, uden den bliver beboet. Formelt rigtigt er der ikke besluttet ringvej, men der er lavet hjemmesider med det, og kommunikationsbulldozeren kører, siger Lone Johnsen.

- Grundpræmissen er, at det kun er stormflodssikring. Byudvikling og metro er der ikke endnu, svarer Anne Skovbro, som nævner, at de elementer kommer senere, hvis det besluttes politisk.

Annonce

Ikke fået budskab ud

Det er som en tenniskamp, når Anne Skovbro og Lone Johnsen diskuterer i efterårsblæsten i tårnet ved vandet. Det foregår i en høflig atmosfære, men argumenterne bliver hele tiden slået tilbage på modstanderens banehalvdel.

På et punkt kommer Anne Skovbro dog Lone Johnsen i møde. Mange er af den opfattelse, at hele Kinderægget, som politikerne talte om i 2018, allerede er vedtaget.

- Jeg mødte en arkitekt til debat på Dansk Arkitekturcenter, som troede, at byudviklingen var besluttet. Og hun mente egentlig, at hun fulgte meget godt med. Selvom vi synes, at vi har gjort meget ud af at kommunikere, har vi ikke fået det budskab ud, siger Anne Skovbro og tilføjer, at med folketingets infrastrukturaftale i år kan undersøgelserne om de elementer gå i gang.

Meningsudvekslingen mellem Anne Skovbro og Lone Johnsen er slut. Enige blev de ikke. Det var heller ikke meningen. Der er stadig stille på Oceankaj, da de går ned af trappen. Stilhed vil  der ikke være ude i vandet, når Lynetteholm anlægges, og stilhed er der heller ikke i debatten om halvøen.

Direktør i By & Havn Anne Skovbro og talsperson for Stop Lynetteholm, Lone Johnsen, på vej op i containertårnet på Oceankaj. Foto: Kristian Wederkinck Olesen/By & Havn

Lynetteholm

Lynetteholm bliver en helt ny bydel mellem Nordhavn og Refshaleøen, der kan stormflodssikre byen fra nord og skabe plads til ca. 35.000 beboere og lige så mange arbejdspladser.

Den skal også give plads til en havnetunnel - en østlig ringvej i København - og metro.

Den skal skabes ved jordopfyldning nord for Refshaleøen, som Lynetteholm er en forlængelse af.

Annonce
Amager For abonnenter

København S: Islands Brygge 38D solgt for 8.850.000 kroner

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
LYKKE ER LYKKEN

Ingen slinger i valsen: 95-årige Lykke hundser med eleverne i bassinet

STORMEN MALIK

Krisestab har været samlet: Frygter vand i gader og huse efter stormen Malik

CORONA

Dagens coronatal: Smittetallene falder på Amager

Vejr

Kraftig storm rammer hovedstaden lørdag: Bliv indenfor

Hver fjerde landmand kan forsvinde: - Det vil være hul i hovedet for klimaet

vanvidskørsel

Han kørte Emilie ihjel: Nu er dommen faldet

Amager fælled

Borgmester: Jeg kan ikke gribe ind og stoppe fældningen på Amager Fælled

Mystik

Mystisk brummen hærger i København: Her er de mulige forklaringer

Amager For abonnenter

København S: Nordre Digevej 19 solgt for 7.500.000 kroner

BYLIV

Bygninger og byrum kan placeres på motorvejsoverdækning

For første gang i to år: Storm rammer Danmark med vindstød af orkanstyrke

samfund

Historisk få indbrud: Forklaringen er ikke kun corona

CORONA

Dagens coronatal: Her er der et lille knæk på kurven

TRAFIK

Reaktioner: Amager Landevej-sving er direkte livsfarligt

Annonce