Annonce
Byudvikling

Parkeringspladser skrottes: Bedre cykelforhold på Brydes Allé

Der er tæt parkering på Brydes Allé. Cykelister kan se frem til en mere sikker vej og bilisterne må finde et andet sted at parkere. Foto: Olivia Loftlund
Et større udviklingsprojekt skal gøre det nemmere og mere sikkert at være blød trafikant. Parkeringspladser må vige for cykelbaner, træer og vejbump.

Bilerne holder som perler på en snor langs Brydes Allé. Cyklisten vender rutineret hovedet ved hver bil, hun triller forbi. Og ganske som havde hun prøvet det før, tager hun et skarpt sving ud på kørebanen, og undviger akkurat en bil, der bakker ud, idet hun passerer den.

Som led i et større udviklingsprojekt mellem Københavns Kommune og Boligforeningen 3B / KAB med fokus på bedre cykelforhold i og omkring Hørgården, skal Brydes Allé også under kniven. Og det er parkeringspladserne der må lade livet for de nye cykelbaner.

- Vi vil forbedre infrastrukturen, både sti og byrum i og omkring Hørgården, så vi åbner mere op og Hørgården bliver bedre forbundet til resten af området, siger Julie Abitz, konstitueret boligsocial leder, Boligforeningen 3B.

Annonce


Vi vil forbedre infrastrukturen, både sti og byrum i og omkring Hørgården, så vi åbner mere op, og Hørgården bliver bedre forbundet til resten af området

Julie Abitz, konstitueret boligsocial leder, Boligforeningen 3B.


I forlængelse af projektet vil der på Brydes Allé blive anlagt cykelbaner i begge vejsider, lavet vejbump og plantet flere træer.

Parkeringspladser må vige

91 parkeringspladser på Brydes Allé må nedlægges som følge af projektet.

Brydes Allé er et populært parkeringsområde, fordi det ligger i en randzone, hvor der er gratis parkering. Området benyttes derfor af mange beboere og brugere af de omkringliggende institutioner og arbejdspladser. Området er også populært for pendlere, der stiller bilen, inden de hopper videre over i den offentlige transport og ind i byen.

Amager Vest Lokaludvalg er positive overfor projektet, men de er klar over, at der er en udfordring ved at nedlægge så mange parkeringspladser i det område.

- Det er et dilemma, der er fremme flere steder på Amager. Overordnet set støtter vi grøn mobilitet, for det harmonerer godt med Københavns ambition om at blive mere CO2-neutrale, men det er klart, at det giver udfordringer for folk i området, når der forsvinder så mange parkeringspladser, siger Andreas Petersen, medlem af Amager Vest Lokaludvalg.

Annonce

Blandede følelser

Projektet bliver af beboerne omkring Brydes Allé taget imod med blandede følelser. Delebilejeren Alexander Munck kan se frem til at skulle køre lidt længere, for at finde en gratis parkeringsplads.

- Ud fra et rent egoistisk motiv, kommer det til at blive besværligt for mig. Det er svært at finde parkering heromkring, siger Alexander Munck, beboer i området.


Ud fra et rent egoistisk motiv, kommer det til at blive besværligt for mig. Det er svært at finde parkering heromkring

Alexander Munck, beboer i området.


Han bor på en gade i nærheden af Brydes Allé og bruger gaden, som mange andre, til parkering da det er det nærmeste område med gratis parkering.

Alexander Munck benytter Brydes Allé til parkering, når han har delebil. Foto: Olivia Loftlund

- Jeg tror, der vil være er mange, der ikke bliver glade for, ikke at kunne finde en gratis parkeringsplads, men hvis der er behov for en cykelsti, skal der selvfølgelig også være plads til det, siger Alexander Munck, beboer i området.

Charlotte Granlund står med sin cykel lidt længere nede ad gaden. I cykelanhængeren sidder hendes datter, Liva og nyder en smoothie. Charlotte har netop hentet Liva fra vuggestuen og er nu på vej hjemover. En tur langs Brydes Allé, som de tager hver dag.

- Vi cykler til og fra vuggestue hver dag, og jeg synes, det lyder meget fornuftigt at lave bedre cykelforhold her på vejen, så det bliver mere sikkert for cyklisterne. Og så bliver her måske også lidt pænere, siger Charlotte Granlund.

Charlotte Granlund og hendes datter Liva på Brydes Allé. Foto: Olivia Loftlund


Annonce

Hvad er løsningen?

- Vi arbejder på at finde penge i budgettet til at finde en løsning på de gener projektet kan give beboer med bil, siger Andreas Petersen, medlem af Amager Vest Lokaludvalg.

Der er flere bud på løsninger oppe og vende, men hvilken model, det ender med, er stadig uvist. Én ting er sikker, og det er, at der ikke kommer flere parkeringspladser.

- Der kommer ikke flere parkeringspladser, men vi arbejder på man kan udnytte dem, der er, bedre. Det kunne være med beboerlicens eller betalingszoner for udefrakommende, siger Andreas Petersen, medlem af Amager Vest Lokaludvalg.

Onsdag den 16. juni vil politikerne bag projektet svare på spørgsmål fra de lokale og tage imod borgernes inputs og ideer til løsninger på parkeringsproblematikken.

Projektet forventes at stå færdig i efteråret 2022.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Butiksliv

Nyt posthus i Amager Centret

BYLIV

Her er forvandlingen af Skolen ved Sundet

Annonce