Annonce
Den muntre klumme

Vi må have bykongerne tilbage: Der er for mange nikkedukker på rådhusene

Indrømmet. Jeg har et ambivalent forhold til ordet bykonger. Dét ligger nærmest i ordet er her tale om magtmennesker med vide beføjelser til at trumfe alt og alle. På den anden side er bykongerne folkets tjenere, der tør stå last og brast med lokalbefolkningen, når polikerne på Borgen udstikker direktiver om dit og dat. Desværre er bykonger ved at være en uddø race. Borgmestrene kunne lige så godt være ansat i et eller andet bogholderi. I princippet er de kun sat i verden for at administrere lovgivningen. De er blevet så pæne og blankpolerede, at de begynder at sige tak for øretæverne, når landets statsmedister befaler nedlukninger eller sender regningen for øgede udgifter til langtidsledige.

Den obligatoriske kanelkringe fra Eriks Bageri blev spist i brudstykker, for talestrømmen var ustoppelig, da Birger var forbi forleden dag.

Han mener, at den sidste rigtige bykonge var den københavnske overkrydder Egon Weidekamp. Han havde et hidsigt temperament og var aldrig bleg for at kalde en spade for en spade som da han ville smide christianitterne ud af fristaden.

Annonce

Jeg er lodret uenig. Prædikatet bykonge klæber sig mere til Tårnbys gamle borgmester Torkild Feldvoss. Han var sgu' et mandfolk, der tordnede mod overgreb mod kommunen, som da man besluttede at pløje Øresundsmotorvejen midt igennem byens knudepunkt ved Tårnby Torv. Det ville den gamle ikke finde sig i, så han gik på nationalt tv og erklærede krig. Den motorvej skulle bare graves ned i tunnel. Og sådan blev det.

Nå ja, Torkild var måske lidt for hovski-snovski efter min smag, men borgerne kunne altid regne med, at han kæmpede på deres side.

Det var også tider, da bykonge kæmpede mod bykonge. Københavns overkrydder Jens Kramer Mikkelsen versus Tårnbys Henrik Zimino. Især husker jeg det verbale slagsmål om linjeføringen af Metroens tredje etape, Østamagerbanen.

Den skitserede højbaneløsning gennem Tårnby fik Zimino i det røde felt, og for at føje spot til skade, så dumpede Zimino sin andel af aftalen om at aflevere syv millioner kroner til Kramers ambitiøse plan om Ny Amager Strandpark. Metro-sagen landede med et kompromis. Lufthavnen gik med til at betale for miljøforanstaltninger i Tårnby, så Metroen kunne drøne til lufthavnen.

Og så var der sagen med A/S Øresundsforbindelsen, hvor Zimino gik på landsdækkende tv og krævede »vand for vand« i kølvandet på udgravningerne til Øresundsforbindelsens landanlæg, som tappede kommunen for millioner af liter grundvand.

Hvor forgængerne satte deres fingeraftryk på kommunen med byggerier af mere eller mindre tvivlsom karakter, som f.eks. Restaurant Kastrup Strandpark, som hurtigt i folkemunde blev døbt »millionbøffen«, fordi kommunen i tide og utide måtte spytte penge i underskudsforetagendet, er Ziminos fingeraftryk sat på infrastruktur og herlighedsværdier. I flæng kan nævnes indvielser af Byparken, Otto Baches Allé, Kystvejen, Kastrup Søbad og Den Blå Planet.

Den nuværende borgmester Allan S. Andersen er uden sammenligning en rigtig partisoldat, der siger alle de rigtige ting. Jeg er sikker på, at mor Mette vil tilgive ham for rigtig meget, hvis han en dag stillede sig op på en ølkasse midt på Tårnby Torv og erklærede, at det bliver også hans lig, at der laves en betalingsring i København. For det vil i den grad være til stor gene for Tårnbys mange pendlere.

Jeg kan være ligeglad. Jeg bor i København S., og det er efterhånden meget sjældent, at jeg kører over den københavnske bygrænse.

Til gengæld må jeg leve med, at København snart skal have en bydronning. Sophie Herlig Andersen. Bare hun ikke er en kloning af Ritt Bjerregaard. For hendes fire år på rådhuset var tæt på ende som en skamplet på Kløvermarken, såfremt hendes drøm om billige boliger var blevet realiseret.

Det lykkedes ikke takket være gode lokale kræfter - og ikke mindst Birgers evne til at mobilisere underskrifter og demonstrationer.

Jeg har sagt til Birger, at han snart skal på barrikaderne igen. For bliver det forbudt at køre med benzinbiler over Langebro, rykker vi krigen ud i gaderne.

Ha' en god uge derude. Jeg vender stærkt tilbage næste uge.


Prædikatet bykonge klæber sig mere til Tårnbs gamle borgmester Torkild Feldvoss. Han var sgu' et mandfolk, der tordnede mod overgreb mod kommunen, som da man besluttede at pløje Øresundsmotorvejen midt igennem byens knudepunkt ved Tårnby Torv

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
BYLIV

Her er forvandlingen af Skolen ved Sundet

Butiksliv

Nyt posthus i Amager Centret

Annonce